pátek 30. srpna 2013

Recenze: Ženy na tahu (RC)

Autor: Joanne Fedlerová
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2013
Počet stran: 304
Anotace: Jo, Helena, Erika a CJ se seznámily tak dávno, že už si ani nepamatují, kdy to vlastně bylo. Chodily tehdy do stejného mateřského centra a jejich život se točil kolem malých dětí, z nichž už jsou dneska většinou puberťáci s vlastními názory, iPody a hormonálním zemětřesením. Zatímco se některé mámy potýkají s pocitem prázdnoty, jiné tuší, že se konečně budou moci po dlouhé době zase volně nadechnout.
Naše hrdinky si s několika novými kamarádkami a spoustou vína a jídla vyrazily na víkend za město. Netrvá dlouho a probírají se chlapi, manželství a děti, důvěrnosti i zranitelná místa. Dojde ale i na hádky a některá přátelství čeká těžká zkouška, když se víkend začne ubírat nečekaným směrem.
zdroj
Pár slov o autorce: Joanne Fedlerová se narodila v jihoafrickém Johannesburgu. Vystudovala práva na Yale, řadu let pracovala jako obhájkyně lidských práv, právně podporovala týrané ženy a založila neziskovou advokátní kancelář. Prostřednictvím nadací se dlouhodobě snaží získávat finanční prostředky pro ženy trpící domácím násilím, na výzkum rakoviny prsu a poporodní deprese.
Napsala řadu odborných i populárních článků a vyjadřuje se v televizi, rozhlasu a tisku k tématu nerovnosti pohlaví. Píše pro Vogue, vyučuje tvůrčí psaní a přednáší o motivaci. Na literární dráhu se vydala v roce 1995, kdy začala psát svůj první román Tkanina snů (The Dreamcloth, 2005). Joanne je autorkou řady úspěšných knih, z nichž dvě — Srdce na háčku a Dámská jízda — vyšly v českém překladu v Nakladatelství JOTA. (zdroj)
ISBN 978-80-7462-323-3
*
Děkuji knihkupectví knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
*
zdroj
Hlavními hrdinkami této povedené knihy je sedm žen, které už mají nejlepší léta za sebou. První příznaky stárnutí se objevují a naše hrdinky se bojí, že už nikdy nebudou vypadat jako za svých mladých let. Jejich děti jim přece neustále připomínají, že jsou už důchodci, naprostí staříci, kteří nemají páru o moderním světě.
A tak se Jo, Helena, Erika, CJ se rozhodly, že pozvou své další kamarádky - Maeve, Summer a Virginii, a udělají si pořádnou dámskou jízdu bez otravných dětí a manželů.
*
"Koukni na nás," říkám.
"Jo, koukni na nás,"
"Vypadáme dobře."
"Mluv za sebe."
(str. 20)
*
zdroj
Helena pronajme obrovský dům, kde si budou naše ženy na tahu užívat. Každý den bude vařit někdo jiný a u večeře se probírají citlivá témata jako například děti. Většina z nich jde právě do puberty, což je označováno za jedno z nejhorších období. Dozvídáme se tak spoustu zajímavých a vtipných historek ohledně dospívání. Čtenář nahlédne i do největších zákoutí a obav každého rodiče. Všechny matky se totiž bojí, že je jednou jejich děti opustí. A co manželé? Jsou pro ně pořád přitažlivé, i když mají svěšená prsa a větší břicho? Dojde tak na spoustu debat, hádek i rad.
*
"To se máš," vzdychá. "Po čtyřech přirozených porodech ji mám jak Velkej kaňon."
(str.48)
*
Hlavní vypravěčkou celé knihy byla čtyřiceti čtyř letá Jo, která už šestnáct let žije s Frankem. Společně mají dvě děti Aarona a Jamie, která jí dává nejvíce zabrat. Jo mi byla vcelku sympatická a chovala se jako každá normální máma. Bála se o své děti, a proto nechtěla svou malou třináctiletou Jamie pustit na Borneo. Vůbec se jí nedivím. I když Jamie tvrdí, jak je ve třinácti dospělá, na Borneo bych ji rozhodně nepustila.
Nejsympatičtější mi byla Helena, chrlící jeden vtip za druhým. Díky ní jsem dostávala neustále záchvaty smíchu. Helena se ke svým dětem chová jinak než Jo a nechává jim více prostoru. Také udává Jo rady, jak by se ke svým dětem měla správně chovat. Podle mě byla Helena jednou z nejlepších postav v celé knize, ať už kvůli svým vtipům, vaření, flirtování se správcem domu nebo radami ohledně správné výchovy.
zdroj
Třetí ženou na tahu byla Erika, které mi bylo ze všech nejvíce líto. Celý život se totiž stará o svou postiženou dceru Olivii a bojí se, co se stane, až tu jednou nebude.
Další matkou je Summer připomínající svým chováním spíše náctiletou puberťačku. Je třikrát vdaná a s každým mužem má jedno dítě. Je nehorázně ukecaná, zamilovaná do Craiga a šílená do Zumby. Občas se mi zdálo, že Summer není čtyřicet jedna, ale patnáct. Svou hyperaktivitou a cool výrazy se velmi lišila od svých vrstevnic.
Maeve je dobrodružska a cestovatelka od pohledu. Všude chodí se svým velkým ruksakem a vypráví o svým dobrodružstvích, která zažila. Byla milá, ovšem moc se toho o ní nedozvíme. Maeve neustále sedí bokem s knihou v ruce a málokdy se zapojuje do konverzace.
Předposlední je CJ s několika plastikami. Její postava byla průměrná a nijak mě neoslnila.
Poslední je bezdětná Virgine, která mít děti nikdy nebude, protože má mrtvou dělohu. Dokonce se snažila sehnat i dárce vajíček, ovšem nikdo se neozval. Virginie mi bylo také líto.
*
Celý příběh me ohromil hned od prvních vět. Vůbec jsem nečekala, že kniha bude tak vtipná a čtivá! Autorka dokázala i ty největší problémy podat s nadhledem. A co teprve řešení, které některé postavy vymyslely! Celou knihu mi na tváři hrál jeden velký úsměv a já se od knihy prostě nedokázala odtrhnout. Tolik skvělých hlášek na různá témata jsem snad v žádné knize neviděla.
*
zdroj
Frank - Bůh mu žehnej - mi říká, že "se mu pořád líbím." Jakkoliv mi to "pořád lichotí", pravda je taková, že Frank se nepočítá. Je to můj manžel. Já se mu líbit musím, ať chce nebo nechce.
(str. 112)
*
Kniha mě doslova pohltila a všem ji můžu jenom doporučit. Ženy na tahu jsou skvělá oddechovka u které se dobře pobavíte. Já sama dávám autorce i překladatelce jedno velké plus! Nemůžu se dočkat, až si přečtu další knihu od Joanne Fedlerové, protože jsem právě objevila svou novou oblíbenou autorku! :)
*
5/5

*