pondělí 20. ledna 2014

RC: Recenze: Krysař

Krysař
Autor: Viktor Dyk
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2013
Anotace: Poklidný život ctihodných občanů hanzovního městečka Hammeln narušují krysy. Jsou úplně všude a v takové situaci může pomoci už jen krysař. Jenže jeho práce není zadarmo... Novela Viktora Dyka je příběhem o lásce, zradě, lidské hamižnosti, ale také o naději, která se může objevit i v nejzoufalejší situaci.
Pár slov o autorovi: Významný český básník, prozaik, dramatik, publicista a nacionalistický politik, jeden z představitelů tzv. generace anarchistických buřičů Viktor Dyk se narodil v Pšovce u Mělníka roku 1877. Navštěvoval gymnázium v Žitné ulici v Praze, kde byl jedním z jeho učitelů Alois Jirásek. Poté vystudoval Právnickou fakultu Karlovy Univerzity. Po celý život však působil jako novinář a spisovatel.

Ve své tvorbě Dyk často využíval aforistickou úsečnost, satiru a pravidelný rytmický verš. Jeho díla zpravidla obsahují jasnou pointu, využíval paradoxy. Počátek Dykovy literární tvorby je spojen se značnou skepsí, která pramení z potlačení omladinářských bouří v první polovině 90. let. Sbírky jsou spojovány s tvorbou skupiny soustředěné kolem Moderní revue.

Viktor Dyk zemřel na srdeční mrtvici při koupání se v Jaderském moři v blízkosti jugoslávského ostrova Lopud. V této souvislosti je často připomínána jeho báseň Soumrak moře ze sbírky Devátá vlna. Pohřben je na pražských Olšanských hřbitovech. (zdroj)
ISBN: 978-80-7390-106-6
Děkuji nakladatelství Omega, za poskytnutí recenzního výtisku.
*
Kniha Krysař dříve vycházela pod názvem Pravdivý příběh v časopisu Lumír, kde Dyk působil. Autor se zde inspiroval staroněmeckou bájí o krysaři, který očistil město Hammlen od krys. Existuje několik závěrů této báje a autor si celý příběh přizpůsobil.
*
Hlavním hrdinou je už výše zmíněný Krysař. Nemá žádné jméno ani domov. Je smířen s tím, že nikam nepatří a patřit nebude. V celé knize je oslovován jako Krysař. Sám o sobě mluví ve třetí osobě, často sebe označuje jako nuzného, samotářského, tajemného a zbytečného člověka. K jinému člověku nikdy žádné hlubší city necítil, to změní dívka jménem Agnes, do které se později zamiluje a která je smyslem jeho života.
Krysař často v knize přemýšlí, jestli má cenu lidi zachraňovat. Lidé totiž Krysařem často opovrhují, neváží si jeho práce a nechtějí mu za ni ani zaplatit.
*
"Cítím to, cizinko. Lidé nemilují krysaře; bojí se ho pouze."
(str. 6)
*
Krysař přichází do města Hammlen, kde se seznámí s krásnou dívkou Agnes, do které se zamiluje. Město zamořily krysy a jedinou povinností Krysaře je krysy vyhnat. Lidé se ale Krysaře bojí a srovnávají ho s hloupým rybářem Jorgenem, který vše pochopí až následující den.
Krysaři se podaří za pomocí kouzelné píšťaly krysy vyhnat, protože když na ní hraje, krysy poslušně pochodují za ním a utopí se.
Po odvedené práci se zastaví pro odměnu v hostinci U Žíznivého člověka. Peníze ovšem nedostane, protože si radní myslí, že je získal příliš snadno. Vymluví si, že Krysař nemůže prokázat svou pravou identitu, pokud nemá žádné jméno. Rozzlobený Krysař odchází za Agnes, která se mu svěří, že čeká dítě s milencem Kristiánem. Krysař chce opustit město, ale něco ho táhne zpět k hostinci, tam se setkává s pomocníkem ďábla - Faustusem, který mu nabízí pomoc a možnost pomsty.
*
"... kdybych pískal plně, ne pouze krysy šly by za mnou."
(str. 7)
*
Krysař je netypický hlavní hrdina už jenom kvůli tomu, že o sobě neustále mluví ve třetí osobě. Chvíli mi trvalo, než jsem si na tuto skutečnost zvykla. Celkově bych jeho postavu ohodnotila kladně. Podle doby, ve které autor žil, si můžeme všimnout, že Krysař je typický romantický hrdina s jistými prvky realismu. Rozhoduje se hlavně podle citů a všechny jeho činy jsou těmito emocemi provázeny.
Krysařovým opakem bychom mohli nazvat Seppa Jorgena - rybáře, který vše pochopí až následující den. Podle mého názoru nebyl Sepp špatný a opovrhování obyvatel města bylo nemístné. Jeho jedinou vadou je to, že chvíli mu trvá, než mu něco dojde. Jinak je popisován jako velmi statný a vyzrálý muž.
Zajímavé je i jeho soužití s drozdem, který mu činí společnost v osamocených dnech. Drozd jakožto jediný obyvatel města neopovrhuje rybářem, za což je Sepp rád a v drozdovi vidí jediného přítele.
*
Děj byl plynulý a četl se mi lépe než u starších vydání. Hned na začátku knihy si můžeme všimnout ediční poznámky kde je uvedeno, že vydání je přizpůsobeno dnešní češtině, zkrátka tak, aby bylo dílo lehce pochopitelné. Sama jsem velmi ráda, že se mi tato kniha do ruky dostala. Ve škole jsme četli kratší ukázku z Krysaře, která byla ovšem napsána starou češtinou a pochopit ji bylo celkem těžké. Oceňuji a také se mi líbí, že klasická literatura je přizpůsobena potřebám dnešních čtenářů.
*
Krysař se mi četl opravdu dobře. Kniha je krátká a jednoduchá na pochopení. Určitě ji doporučuji všem a hlavně těm, kterým (stejně jako mně) se líbil muzikál.
*
4/5
*
A krysař zapískal na svou píšťalu. Nebyl to však tenký, tlumený tón. Zvuk zněl plně a mocně; srdce při něm prudce zabušilo, krok bezděčně se zrychlil a probouzelo se - tiše, oh, tiše! - vše, co dřímalo hluboko v nitru.
(str. 82)
*
Ještě jednou děkuji nakladatelství Omega, za poskytnutí recenzního výtisku.