Social Icons

úterý 4. února 2014

RC: Recenze: Obraz Doriana Graye

Autor: Oscar Wilde
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2013
Anotace: Klasický psychologický román, fantastický příběh aristokrata, jemuž kouzelná moc umění propůjčila věčnou krásu a mládí. Dorian Gray zůstává stále dvacetiletý, jeho podoba na plátně stárne a ohyzdní podle toho, kolik dívčích srdcí zlomil a kolik mladíků uvedl do zkázy.
Pár slov o autorovi: Anglický dramatik, prozaik, básník a esejista irského původu. Narodil se 16. října 1854 v Dublinu jako syn Williama (přední irský oční a ušní chirurg) a Jane (úspěšná spisovatelka a irská nacionalistka, píšící pod jménem „Speranza“). Oscar Wilde studoval s výborným prospěchem klasickou filologii v Dublinu a na Oxfordu, kde začal psát verše a seznámil se s dekadentními názory, které na něho měly velký vliv. Stal se ústřední postavou hnutí dekadentů, proklamujících oslavu krásy a odmítajících spojení umění a morálky. Žil svobodně bez ohledu na konvence a pokryteckou morálku vyšších vrstev viktoriánské Anglie, vědomě šokoval prudérní společnost.
Dne 29. května 1884 se oženil s Constance Lloydovou, jejíž finanční zabezpečení mu umožnilo žít v relativním luxusu. Oscar Wilde byl citlivým a milujícím otcem dvou synů – Cyrila a Vyvyana. Od roku 1891 se datovalo Wildovo intimní přátelství s lordem Alfredem „Bosie“ Douglasem. Čtyři roky poté byl obžalován z homosexuality, která byla v Anglii od r. 1885 ilegální, a byl odsouzen na 2 roky těžkých nucených prací v Readingu.
Oscar Wilde se po návratu z vězení potuloval po Evropě, převážně pobýval ve Francii. Zemřel 30. listopadu 1900 v bídě s podlomeným zdravím ve věku pouhých 46 let v Paříži. (zdroj)
ISBN: 978-80-7390-032-8
Děkuji nakladatelství Omega, za poskytnutí recenzního výtisku.
*
Román se odehrává v 19. století a jeho hlavním hrdinou je okouzlující mladík jménem Dorian Gray. Dorian je mladý, dá se říct že i v jistém směru nezkažený, aristokrat, který je se svou půvabnou tváří a zlatými vlasy předlohou pro malíře Basila Hallwarda. Doriana těší malířovy lichotky a poklony, vždyť jeho kráse se přece nic nevyrovná. Každá žena, dokonce i muži, jeho kráse podlehnou. Jeho pravým opakem je lord Henry Wotton - bohatý aristokrat s poněkud podivnými pesimistickými a dekadentními názory, který je však ve společnosti oblíben.
*
"Totéž, co znamenal vynález olejové malby Benátčanům a obličej Antionův starořeckým sochařům, bude jednoho dne pro mne znamenat obličej Doriana Graye."
(str. 14)
*
Jednoho dne, když Basil opět maluje Doriana, představí Dorianovi svého přítele Henryho. Basil se bojí, aby Henry Doriana svými myšlenkami nezkazil. Už je však pozdě. Po dokončení obrazu je mladý Dorian názory Henryho tak uchvácen, že vyslovuje přání, aby zůstal navěky mladý a obraz stárnul místo něj. Přání je lehkovážnému Dorianovi splněno a obraz se stává odrazem jeho duše.
Po několika dnech šokuje oba muže Dorian zprávou, že se zasnoubil s dívkou z divadla - Sybillou Vaneovou. Avšak uchvátil ho spíš herecký výkon ženy, a její schopnost proměnit se v jakoukoliv postavu, než tím kým doopravdy byla. Dorian pozve své přátele na jednu z Sybillin divadelních her. Ta však předvede tak strašný výkon, že se s ní Dorian okamžitě rozchází. Zdrcená Sybilla spáchá ještě v ten večer sebevraždu.
Dorian smrt dívky omlouvá tím, že on je přece nevinný. V tu chvíli si všímá změn na svém obrazu. Rozhodne se ho tedy ukrýt. Ale i když je obraz ukryt, mění se v důsledku Dorianových lží a ohavných činů. V koutu za paravánem je schovaný, jako připomínka toho, co vše Dorian provedl... Bude jeho tajemství odhaleno?
*
Všechny postavy v knize jsou velmi detailně zpracovány. Jelikož se jedná o psychologický román je zřejmé, že se zde budou rozebírat hlavně pocity hrdinů. Můžeme tak pozorovat změny v Dorianově chování i myšlenkových pochodech. Zpočátku nevinný mladík se stává zkaženým pod vlivem Henryho. Přijímá jeho názory, opakuje je a chová se podle jeho rad. Dorian byl z počátku sympatický, ale postupně se měnil ve velkého sobce. Myslel stále na sebe, na svou krásu a na to, jak je úžasný. Ke konci příběhu je Dorian natolik zkažený, že se sníží i k tomu nejhoršímu možnému činu.
Lord Henry byla postava, která se mi vůbec nelíbila. S jeho názory na ženy jsem naprosto nesouhlasila, protože se mi nelíbilo, jak ženy odsuzuje.
*
"... Dělám velké rozdíly mezi lidmi. Volím si přátele kvůli jejich příjemnému zevnějšku, své známé pro jejich povahu a své nepřítele pro jejich inteligenci."
(str. 13)
*
Čtenář má možnost nahlédnout do vyšších kruhů společnosti z 19. století, jejichž popisy jsou detailně zpracovány. Můžeme tak vidět jejich postoje a smýšlení. Většina názorů pocházela od lorda Henryho, protože jako uznávaná osoba měl ve společnosti velký vliv.
Některé části knihy byly ovšem zdlouhavé, obzvlášť popisy či Dorianovy úvahy o naprosto zbytečných věcech.
*
Knihu hodnotím kladně. Nejen že se mi líbila obálka, ale i celkové zpracování knihy. Pokud bych měla vybrat nejlepší vydání tohoto díla, určitě bych sáhla právě po vydání nakladatelství Omega, zaměřující se převážně na klasiku. Čtenář skvěle porozumí celému ději, protože je příběh upraven tak, aby odpovídal modernímu stylu vyjadřování. Knihu rozhodně doporučuji!
*
4,5/5
*
On jej nemaloval. Co je mu po tom, jak sprostě a ničemně obraz vyhlíží! Kdyby to lidem i vysvětlil, věřili by mu?
(str. 119)
*

Ještě jednou děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat zde, na stránkách nakladatelství



Zdroj obrázků: 1, 2, 3

4 komentáře:

  1. Tuhle knihu bych si docela ráda přečetla. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Přemýšlela jsem, kterou třetí knihu vybrat na okomentování, tohle se prostě naprosto nabízelo! Vždycky tuhle knihu vyhledávám v recenzích, takže mě těší, že tu je. Četla jsem to samozřejmě k maturitní četbě a tenkrát jsem se na to těšila jak malá, můj nemalý šok následoval potom. Asi jsem byla naivní, když jsem si myslela, že to bude něco krapet jiného. Neříkám, že mě to překvapilo nepříjemně, já totiž vážně nevěděla, co si o tom myslet, fascinovalo mě to, byla jsem zklamaná tím, že je to něco jiného, ale bylo to hloubavé a já nad tím musela přemýšlet. Stále z toho mám, i po tak dlouhé době, rozporuplné myšlenky a vážně nevím. Z toho důvodu bych si to opět ráda někdy přečetla... Doriana jsem totiž skrze to všechno furt měla ráda, hledala jsem jiskřičku nezkaženosti a úzkosti v jeho slovech, jednáních apod. Basila jsem litovala, byl to taky takový naivka. Dorian byl šíleně ovlivnitelný, což bylo smutné. Ale myslím, že jsem hlavně nedokázala tenkrát porozumět té době, jelikož jsem to stále aplikovala do současnosti, neschopna pochopit, co vlastně dělá Dorian tak špatného? Resp. tak hrozného, že ho postihne takový konec? Vždyť je to teď tak typické. Krom toho konce pochopitelně.

    „Pst, Alane! Zachraňujete mi život,“ řekl Dorian.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem Obraz Doriana Graye četla i viděla. Jako téměř vždy - kniha se mi zdá mnohem lepší, ale na druhou stranu jsem opravdu velký fanoušek Bena Barnese, který ztvárnil roli Doriana Graye. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Navnadila jsi mne. Knihu si určitě přečtu.

    OdpovědětVymazat

 

Rozečtené série

Across the Universe by Beth Revis Alex Craft by Kalayna Price Black Dagger Brotherhood by J.R. Ward Blue Bloods by Melissa de la Cruz The Chemical Garden by Lauren Destefano Codex Alera by Jim Butcher Dark-Hunter by Sherrilyn Kenyon Daughter of Smoke and Bone by Laini Taylor The Demonata by Darren Shan Divergent by Veronica Roth Evernight by Claudia Gray Fallen by Lauren Kate Fifty Shades by E.L. James Firelight by Sophie Jordon Hercule Poirot by Agatha Christie Hex Hall by Rachel Hawkins House of Night by P.C. Cast & Kristin Cast Hush, Hush by Becca Fitzpatrick If I Stay by Gayle Forman The Immortals by Alyson Noel Inheritance by Christopher Paolini The Iron Druid Chronicles by Kevin Hearne Iron Fey by Julie Kagawa Kate Daniels by Ilona Andrews Mara Dyer by Michelle Hodkin Mercedes Thompson by Patricia Briggs The Morganville Vampires by Rachel Caine The Mortal Instruments by Cassandra Clare Night Huntress by Jeaniene Frost Revenants by Amy Plum Ruby Red Trilogy by Kerstin Gier The Secret Circle by L.J. Smith The Seven Kingdoms by Kristin Cashore Twilight by Stephenie Meyer Under the Never Sky by Veronica Rossi Unearthly by Cynthia Hand Vampire Academy by Richelle Mead The Wolves of Mercy Falls by Maggie Stiefvater

Přečtené série

Harry Potter by J.K. Rowling The Hunger Games by Suzanne Collins Matched by Ally Condie Millennium by Stieg Larsson Nightshade by Andrea Cremer Percy Jackson and the Olympians by Rick Riordan The Selection by Kiera Cass

Oblíbené série

Alex Craft by Kalayna Price The Demonata by Darren Shan The Chemical Garden by Lauren Destefano Codex Alera by Jim Butcher Dark-Hunter by Sherrilyn Kenyon Harry Potter by J.K. Rowling Hercule Poirot by Agatha Christie The Hunger Games by Suzanne Collins Hush, Hush by Becca Fitzpatrick If I Stay by Gayle Forman Inheritance by Christopher Paolini Iron Fey by Julie Kagawa Millennium by Stieg Larsson Percy Jackson and the Olympians by Rick Riordan Ruby Red Trilogy by Kerstin Gier Vampire Academy by Richelle Mead

Jsem v týmu

The Chemical Garden by Lauren Destefano Fallen by Lauren Kate Firelight by Sophie Jordon Hex Hall by Rachel Hawkins House of Night by P.C. Cast & Kristin Cast The Hunger Games by Suzanne Collins Hush, Hush by Becca Fitzpatrick Iron Fey by Julie Kagawa Matched by Ally Condie Mercedes Thompson by Patricia Briggs The Mortal Instruments by Cassandra Clare Night Huntress by Jeaniene Frost Nightshade by Andrea Cremer The Selection by Kiera Cass Slide by Jill Hathaway Twilight by Stephenie Meyer Under the Never Sky by Veronica Rossi Unearthly by Cynthia Hand Vampire Academy by Richelle Mead The Vampire Diaries by L.J. Smith
 
Blogger Templates