Recenze: Říše temnot (7) - Krvavý polibek (RC)

Autor: L.J.Smith
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2014
Počet stran: 235
Žánr: Upíři, Young-adult, Vlkodlaci, Romantika
Anotace: Mladé upírce Jez se zdá, že s ní už delší dobu není něco v pořádku. Rozhodne se změnit svůj život a stane se lovkyní upírů. Jednoho dne dostane těžký úkol: najít Mocnou sílu, která má pomoci zachránit svět před blížící se apokalypsou. Splní své poslání i za cenu spojenectví s bývalými nepřáteli? Odolá touze po krvi a starým citům, které jsou stále její součástí?
Pár slov o autorce: L. J. SMITH je americká autorka žijící v Bay Area v Kalifornii. LJ Smith je pseudonym. Říká, že nejšťastnější je ve svém srubu v blízkosti národního parku Point Reyes. Psala od roku 1987 do roku 1998, kdy s psaním přestala, a znovu začala až v roce 2008. Tuto pauzu si udělala z mnoha různých osobních důvodů (rakovina v rodině a následná ztráta matky). Její knihy jsou kombinací stylů pro mladé i dospělé čtenáře. Věnuje se velkému množství žánrů, které se nebojí kombinovat, včetně hororu, sci-fi/fantasy a romantiky. Jejím nejúspěšnějším dílem jsou série Night World a Vampire Diaries. (zdroj)
ISBN 978-80-253-2032-7
Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

*
Říše temnot není žádné konkrétní místo, ale neustále nás obklopuje. Tvorové z Říše temnot mohou být i vaši přátelé, příbuzní i lidé, co vypadají naprosto obyčejně. Do Říše temnot patří všichni - upíři (lamie), vlkodlaci, čarodějnice, požírači mrtvol...

Zákony, které musí všichni dodržovat, jsou jasné - lidé se nesmějí dozvědět o existenci říše a žádný tvor z Říše temnot se nesmí zamilovat do člověka. Všechny díly v této sérii však vypráví o tom, co se stane, když někdo tyto zákony poruší.
*
Výhodou této série je, že jednotlivé díly na sebe nenavazují. Občas se stane, že některé postavy z předchozího dílu jsou zmíněny v dílu následujícím, avšak pokud jste předchozí díly nečetli, vůbec nic tím nezkazíte. Sedmý díl Říše temnot od autorky Upířích deníku a Temných vizí L.J.Smith vypráví příběh mladé poloviční upírky Jez. Dívka si vždy myslela, že je plnohodnotný upír - tzv. lamie. Lamie jsou upíři, kteří se už jako upíři narodí svým upírským rodičům. Jez ovšem netušila, že její otec byl upír a matka člověk. Je tedy polovoční upírkou. Jako krutá vůdkyně obávaného gangu nesmí dopustit, aby její přátelé a členové gangu zjistili pravdu.
*
Čtyři se postaví mezi světlo a stín,
čtyři z modrého ohně s mocnou krví.
Narození v roce vize slepé panny;
čtyři bez jednoho a temnota zvítězí.
(str. 50)
*
Jakmile Jez zjistí pravdu, opouští gang. Stane se lovkyní upírů a později se ubytuje u svých lidských příbuzných. Ti o Jezině minulosti nic netuší. Jediný, kdo Jez podezřívá, je její sestřenka Claire, která na ni žárlí. Večer najde Jez u sebe v pokoji vlkodlaka Hugha zápasícího s požíračem mrtvol. Jez pomůže svému příteli Hughovi a dozvídá se od něj, že Staré síly se opět probouzí. Brzy budou všichni lidé vyhlazeni a nastane věk upírů. Také se vrací Spřízněné duše - lidé, kteří jsou si souzeni osudem. Jediná možnost, jak odvrátit nadcházející katastrofu a konec světa, je najít  zdroj mocné síly dřív, než je upíři zničí. A to je Jezin úkol...
*
A já vlatně na spřízněné duše nevěřím. I kdyby ano, nevěřila bych, že se to může stát takhle. Prostě bum, najednou je všechno zapomenuto, jako když nedáš pozor a přejede tě vlak. Bez varování, nebo dokonce bez předchozí osobní přitažlivosti.
(str. 93)
*
Jez jako hlavní hrdinka prošla obrovskou proměnou. Na začátku příběhu se setkáváme s krutou Jez, která ráda loví členy jiných gangů. Lov si náramně užívá - líbí se jí pocit moci a nadvlády. Vždy lidi nechá vzít si zbraně a dá jim nádskok... pak může lov začít. O pár kapitol dál se dozvídáme pravdu o Jez - o jejím původu, rodině a co se vlastně stalo.Jez se z kruté upírky mění na obávanou lovkyni upírů a začíná lovit všechny upíry, kteří se chovali jako kdysi ona - ti, co zabíjejí pro zábavu. V jejím chování tedy můžeme vidět rapidní otočku o 180°. Nejdříve jsem si myslela, že Jez není dost silná na to, aby žila jako normální člověk. Přece jenom se na ni musela nějak podepsat ta léta, která trávila jako zlý vraždící upír, ale ne. Jez se ze záporné postavy mění na kladnou a přechází na druhou stranu - přidává se ke Kruhu úsvitu
*
Co by to bylo za knihu od L.J.Smith, kdyby v příběhu nebyl milostný úhelník. Máme zde dva velmi pohledné chlapce - trochu šíleného upíra Morgeada a vlkodlaka Hugha. Osobně jsem spíš dávala přednost upírovi Morgadovi, který se mi líbil více, jelikož už na první pohled vypadal jako správný bad boy. Oproti tomu vlkodlak Hugh se mi zdál spíš dětinský a neschopný. Nebyl schopen Jez zachránit a jediné, co v celé knize udělal bylo, že pověřil Jez nebezpečným úkolem, který on sám nezvládne.
*
Jedna ze země dávno zapomenutých králů,
jedna z ohniště, ve kterém zůstala jiskra,
jedna z říše denního světla, na kterou dohlížejí dvě oči,
jedna ze soumraku, který se spojí s temnotou.
(str. 235)
*
Příběh byl zajímavý, ale nezdál se mi příliš akční. Z počátku nás autorka uvedla do světa Říše temnot jako v každé jiné knize, což si myslím, že je výhoda pro ty čtenáře, kteří čtou jednotlivé díly na přeskáčku.
Akce se čtenář dočká hlavně na začátku a na konci knihy. Moc se mi tento díl nelíbil, protože se Jez spíš zajímala o to, co cítí k opačnému pohlaví, než aby se starala o nadcházející apokalypsu. I když je v knize několikrát zmiňováno, že až upíři najdou a zničí Starou síly, bude to opravdová katastrofa, tak nikdo nikam nespěchá. Být autorkou, zakomponu do příběhu trošku více slepých uliček, které by udělaly celý děj dramatičtější. Protože jinak čtenář sleduje, jak Jez lehce proplouvá životem a vše jde jako na drátkách - Starou sílu najde co by dup.
*
Kniha se mi líbila, ačkoliv jsem od ni očekávala trošku více, když jsem si přečetla, že se jedná o nejlepší díl ze série (na goodreads). Byla jsem trošku zklamaná, ale nehodnotím knihu negativně. Za mě krásné 3/5.
*
*
Ještě jednou děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.