Recenze: Královské tajemství

Autorka: Lenka Cyprisová
Nakladatelství: MOBA
Rok vydání: 2013
Počet stran: 277
Žánr: New-adult, Romantika, Fantasy
Anotace: Chtěli byste mít schopnost vidět do minulosti? Viki tuto schopnost má, ale zrovna dvakrát nadšená z ní není. Ono ani není divu; nikdo jí nevěří, nemá se komu svěřit. Všechno se ale začne měnit, když se rozhodne vypátrat, kdo je tajemná dívka z jejích vidin.
Podaří se jí to? A za jakou cenu? Co při hledání najde a co naopak ztratí? A jak odhalení pravdy změní její život?
Román o studentcce vysoké školy, která v rámci praxe pracuje jako průvodkyně na hradě, vás zavede až do jednoho z nejslavnějších období českých dějin a možná vyřešíte i velkou záhadu české historie. Všechno totiž souvisí se vším a současnost se prolíná s minulostí možná víc, než si myslíte.
Pár slov o autorce: Lenka Cyprisová milovala knihy už od svým 10let. Její prvním  pokusem bylo dílko, které psala společně se svým bratrem. Už tehdy jí bylo jasné, že jednou napíše něco sama. Momentálně autorka bydlí na Vysočině, kde provozuje malý antikvariát.  (autorčiny webovky) (zdroj obrázku)
ISBN 978-80-243-5525-2
*
Viktorie, pro přátele Viky, je studentka vysoké školy se vzácným darem - vidí do minulosti. Když se se svými schopnostmi svěřila rodičům, mysleli si, že si dcerka vymýšlí. Později ji nechali několikrát vyšetřit, a proto se Viky rozhodla nikomu nesvěřovat se svým tajemstvím. Jako pilná studentka a milovnice historie si Viky přivydělává jako průvodkyně na hradě. Zde také poprvé za delší dobu má další vizi - začne se jí zjevovat mladá dívka Alžběta. Viky skrz své vize prožívá její lásku, strasti a utrpení.
*
Ve své další vizi uvidí hrad a osudy jeho obyvatel. Ze zvědavosti se rozhodne vyhledat nějaké informace, a proto se vydá do knihovny, kde potká sympatického mladého Tadeáše. Společně probírají historii hradu, ale když se začne Ted nebezpečně vyptávat, Viky mu ze strachu uteče. Následující den se však s Tedem potká znovu a Viky se do něj zamiluje.
Společně tráví čím dál více času a i přesto, že se Viky Ted líbí, drží si od něj odstup. Už jednou jí kluk ublížil, nechce zažít stejné zklamání znovu. Ted je však jiný. Sdílí Vikyno nadšení pro historii (je totiž učitel historie) a pomáhá jí se zjištěním, kdo je tajemná žena Alžběta a proč se Viky neustále zjevuje.
*
Knihu jsem si půjčila z knihovny, protože mě velmi zaujala obálka a první věta z anotace. Musím se přiznat, že jsem anotaci dále nečetla, vlastně jsem jí moc nevěnovala pozornost. Až když jsem si knížku donesla domů, všimla jsem si, že držím v ruce prvotinu české autorky. Jelikož od českých autorů moc nečekám, protože mě většina z nich zklamala, s ne moc velkým očekáváním jsem se do knihy pustila.
*
Viky mi byla sympatická a nevím, co bych hrdince mohla vytknout. Snad ji autorka mohla trošku více popsat, protože i po pár kapitolách jsem netušila, jak hrdinka vlastně vypadá, co nosí za oblečení, jakou má oblíbenou skupinu nebo barvu. Zkrátka bych uvítala trošku větší seznámení s hlavní hrdinkou.
*
Jak už jsem říkala, vůbec jsem netušila nic o knize ani o autorce. Nejdříve jsem si myslela, že knížku napsala třináctiletá dívčina (nechápejte mě špatně), ale když jsem pak četla některé romantické pasáže, byla jsem v šoku a autorku jsem si prostě musela vygooglit. Jako čtenářka nemám problém se čtením romantických pasáží, avšak někomu můžou tyto části vadit. Na autorčinu obhajobu musím uvést fakt, že žádná scéna není popsána do detailu. Spisovatelka se jako by vyhýbá přímého popisu a spíš čtenáři nabízí jen takový okraj, nebo náznak chcete-li. Všem musí být jasné, že když je hrdinkou dospělá dívka, tak že se bude chovat jako jeptiška.
*
Vzhledem k předchozímu odstavci musím upozornit na chybu v ději, která mě docela zarazila. Snad můžu říci, že autorka řeší v knize i neplánované těhotenství (ale ne hlavní hrdinky! takový spoiler bych si nedovolila). Hrdinka tvrdí, že by nikdy takovou chybu neudělala a jak moc je rozumná ona i její přítel. A tak mě docela zarazilo, že naši hrdinové neřešili ochranu předem, nýbrž až během samotného konání. Přijde mi trošku na hlavu se zeptat mám si něco nasadit až po tom, co je věc na svém místě (:D)
*
Knihy o cestování v čase, nebo s různými popisy historických události, míst a budov jsou obvykle velmi těžké. Autoři neví, jak dané místo vypadalo a ve většině případu z toho vznikne slátanina. Lenka Cyprisové se s tímto problémem ale hravě vypořádala. Využívá jen ověřená fakta, skutečné osoby, jejich životy i úmrtí, avšak vytváří vlastní spletitý příběh. Pokud jako čtenář doufáte v rozsáhlý popis hradů, nebo toho jak se žilo v minulosti, jste vedle jak ta jedle. Spíš než na historické popisy, které jsou pouze na začátku a konci knihy, se autorka zaměřuje na děj a dialogy mezi postavami.
*
Jako plus vidím také v tom, že autorka zasadila příběh do České republiky. Na to, že knížka je autorčinou prvotinou, není vůbec špatná, ba naopak. Doufám, že autorka napíše i další knihy, protože jsem velmi zvědavá a těším se na nové příběhy od této nadějné české autorky.
*
4/5

Zdroj obrázků: 1,2,3